Monday, October 1, 2018

Ujian atau Balasan?

Ujian atau balasan? Soalan yang sering terbelenggu di dalam benak fikiran aku sejak dari hari pertama aku membujang kembali.

Kalau ianya ujian? Dah tentu dalam hati aku akan tersimpan harapan yang aku akan lulus ujian ini dan suatu hari nanti semuanya akan kembali seperti biasa.

Kalau ianya balasan? Hidup aku akan dibelenggu rasa penyesalan dengan dosa-dosa yang aku dah buat dalam hidup aku. Mungkin aku bukan yang terbaik untuk dia.

Jadi.. ujian atau balasan?

Pada awal perceraian, dengan alasan-alasan yang dia beri untuk mewajarkan perceraian ini, aku memang totally defenceless. Diserang dari segenab sudut, tidak berpeluang mendapatkan nasihat, diugut secara halus untuk dimalukan kalau aku cuba melawan. Tertekan? Hanya Allah sahaja yang tahu.

Jadi, aku melafazkan..

Setelah dua bulan, lain pula cerita. Allah Maha Berkuasa. Dia tunjukkan kepada aku apa sebenarnya yang berlaku. Aku teringat bekas isteri aku pernah berkata, "jangan la sesekali bagi budak-budak main wechat sebab kebanyakan kes keruntuhan akhlak di sekolah berpunca daripada wechat".

Pagi tu, aku terjumpa handphone dia yang dia sorokkan ketika dia mandi. Ada notification di screen. WECHAT!! Dengan mesej "Ok sik apa. Faham sayang. Love u".

Jatung aku masa tu rasa macam berhenti berdenyut sekejap. Aku gagahkan juga untuk buka aplikasi tu dan baca mesej yang lain.

Lepas tu.. THE END..

Sejak dari hari tu, aku masih lagi tak tahu sama ada apa yang menimpa aku ni adalah ujian atau balasan.
Tapi, bantuan Allah tu sentiasa tiba. Petunjuk Allah sentiasa hadir. Setiap kali aku tertanya-tanya.

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.